Eiropas Parlaments un Padome 2017. gada 15. martā ir pieņēmusi Regulu 2017/625 (Oficiālo kontroļu regula), kas ievieš saskaņotu oficiālo kontroļu sistēmu visā lauksaimniecības pārtikas ķēdē un nostiprina uz risku balstītas kontroles principu. Regulu 2017/625 piemēro no 2019. gada 14. decembra.
Atjaunināts: 03.12.2024.
a) pārtika un pārtikas nekaitīgums, integritāte un veselīgums jebkurā pārtikas ražošanas, pārstrādes un izplatīšanas posmā, tostarp noteikumi, kuru mērķis ir nodrošināt taisnīgu tirdzniecības praksi un aizsargāt patērētāju intereses un informāciju, un noteikumi, ar ko reglamentē saskarei ar pārtikas produktiem paredzētu materiālu un izstrādājumu ražošanu un izmantošanu;
b) ģenētiski modificētu organismu (ĢMO) apzināta izplatīšana vidē pārtikas un dzīvnieku barības ražošanas nolūkos;
c) dzīvnieku barība un dzīvnieku barības nekaitīgums jebkurā dzīvnieku barības ražošanas, pārstrādes un izplatīšanas posmā, un dzīvnieku barības izmantošana, tostarp noteikumi, kuru mērķis ir nodrošināt taisnīgu tirdzniecības praksi un aizsargāt patērētāju veselību, intereses un informāciju;
d) dzīvnieku veselības prasības;
e) tādu risku cilvēku un dzīvnieku veselībai novēršana un mazināšana, kurus rada dzīvnieku izcelsmes blakusprodukti un atvasinātie produkti;
f) dzīvnieku labturības prasības;
g) aizsardzības pasākumi pret augiem kaitīgajiem organismiem;
h) prasības augu aizsardzības līdzekļu laišanai tirgū un izmantošanai un pesticīdu ilgtspējīgai izmantošanai, izņemot pesticīdu lietošanas iekārtas;
i) bioloģiskā ražošana un bioloģisko produktu marķēšana;
j) aizsargātu cilmes vietas nosaukumu, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu un garantēto tradicionālo īpatnību izmantošana un marķēšana.
Regulas 2017/625 darbības joma aptver oficiālās kontroles, kurās pārbauda atbilstību pārtikas un barības aprites tiesību aktiem, dzīvnieku veselības un labturības, augu veselības un dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu noteikumiem. Tās darbības jomā ietilpst arī bioloģiskā ražošana, bioloģisko produktu marķēšana un augu aizsardzības līdzekļi.
Regula 2017/625 un uz tās pamata izdotie īstenošanas un deleģētie akti aizstāj Regulu 882/2004 un citus tiesību aktus, kas iepriekš reglamentēja noteikumu kontroli un izpildi visā lauksaimniecības un pārtikas ķēdē.
- ievieš definīciju “citas oficiālās darbības” (2.panta 2. punkts);
- precizē, ka kompetentajām iestādēm ir jāveic regulāras, uz risku balstītas oficiālās kontroles, lai identificētu krāpnieciskas un maldinošas darbības (9. pants);
- nodrošina lielāku kompetento iestāžu darbības pārredzamību un atbildību publicējot informāciju par oficiālo kontroļu organizēšanu un veikšanu (11. pants);
- nosaka prasības kompetentajām iestādēm attiecībā uz oficiālo kontroļu rakstveida uzskaiti un kopiju sniegšanu operatoriem, kam piemēro oficiālās kontroles (13. pants);
- paredz nosacījumus kompetento iestāžu uzdevumu deleģēšanai un saistītie pienākumi (28. – 33. pants);
- precizē, ka, attiecībā uz dzīvniekiem un precēm, ko piedāvā pārdošanai tiešsaistes saziņas līdzekļos, oficiālai kontrolei var izmantot paraugus, ko kompetentās iestādes pasūtījušas sevi neidentificējot (36. pants);
- ievieš saskaņotas prasības oficiālajām kontrolēm, ko veic dažādām precēm (47. – 55. pants);
- apvieno ievešanas dokumentus (56. – 58. pants);
- nosaka robežkontroles vienību apstiprinājumu atsaukšanu un to atkārtotu nozīmēšanu (61. pants);
- izveido informācijas pārvaldības sistēmu oficiālo kontroļu vajadzībām (IMSOC) izveidošanu un pārvaldību, lai nodrošinātu un efektīvu informācijas apmaiņu (131. –136. pants);
- nosaka dalībvalstīm pienākumu nodrošināt, ka par noteikumu pārkāpumiem īstenojot krāpniecisku vai maldinošu praksi tiek piemērotas finansiālās sankcijas (sodi), kuru apmērs vai nu atbilst pārkāpuma veicēja ekonomiskajam ieguvumam īstenojot minēto praksi, vai procentuālai daļai no pārkāpuma veicēja apgrozījuma (139. pants)