Kopējā lauksamniecības politika (KLP) 2023.-2027.gadam ievieš uz sniegumu vērstu īstenošanas modeli, kas ļauj regulāri ziņot, uzraudzīt un izvērtēt KLP stratēģisko plānu īstenošanas sniegumu. Tādējādi tiek uzraudzīts progress, kas panākts KLP stratēģisko plānu mērķrādītāju sasniegšanā, un novērtēta KLP stratēģisko plānu intervenču ietekme, lietderīgums, efektivitāte, nozīmīgums un saskaņotība.

Snieguma īstenošanas modelis paredz, ka katru gadu tiek sagatavots gada snieguma ziņojums par KLP stratēģiskā plāna īstenošanas progresu iepriekšējā finanšu gadā.  Ziņojumā tiek ietverta kvantitatīva un kvalitatīva informācija, kas ir saistīta ar katras dalībvalsts KLP stratēģisko plānu sniegumu. Komisija, pamatojoties uz gada snieguma ziņojumos sniegto informāciju, veic snieguma divgadu izskatīšanu.

KLP stratēģiskā plāna īstenošanā panāktais progress, t.sk. gada snieguma ziņojums, tiek izskatīts arī KLP stratēģiskā plāna Uzraudzības komitejā.

Regulējums par gada snieguma ziņojumu sagatavošanu ir noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr.2021/2115 134. - 136.pantā. Gada snieguma ziņojumi tiek sagatavoti izmantojot vienotu ES fondu elektronisko sistēmu un to satura izklāsts ir noteikts Komisijas īstenošanas regulā Nr.2023/130. Katru gadu tiek organizētas arī ikgadējās izskatīšanas sanāksmes ar Eiropas Komisiju.

Kopsavilkums par gada snieguma ziņojumu par 2023.finanšu gadu:

Pirmais KLP stratēģiskā plāna gada snieguma ziņojums ir sagatavots par KLP stratēģiskā plāna īstenošanu laika posmā no 2022.gada 16.oktobra līdz 2023.gada 15.oktobrim (t.i. 2023.finanšu gads).

2023.finanšu gadā atbalsta pretendenti saņēma maksājumus par astoņām KLP stratēģiskā plāna intervencēm – pilnībā tika īstenotas septiņas intervences biškopības nozarē (TKO3.1-TKO3.7) un tika uzsākta atbalsta izmaksa lauku attīstības intervencē LA17 “Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija”.

Biškopības nozarē tika realizēti visi septiņi intervences veidi (TKO3.1 - TKO3.7), lai mērķtiecīgi varētu sasniegt izvirzītos mērķus un vajadzības, tādējādi uzlabojot biškopības produkcijas ražošanas efektivitāti, paplašinātu tirdzniecības iespējas, stiprinātu un saglabātu bišu saimes. Intervenču īstenošanas rezultātā ir efektīvi izmantoti tam paredzētie finanšu līdzekļi 92% - 99% apmērā un nodrošinātas šādas aktivitātes:

  • 3000 biškopji saņēma konsultācijas par bišu audzēšanu un bišu slimību profilaksi, videi draudzīgu medus fasēšanu un iepakojuma izmantošanu, medus uzglabāšanu un transportēšanu.
  • Ir iepirkti un izdalīti dažāda veida varrozi ierobežojošie preparāti un paņemti 14 paraugi nozematozes monitoringa veikšanai. Iegādāti un izdalīti biškopjiem nepieciešamie aizsarglīdzekļi un aizsargaprīkojums, lai biškopji ievērotu darba drošības noteikumus.
  • Veikts bišu saimju ziemošanas monitorings un datu analīze, kā arī uzsākta jaunās informatīvās sistēmas izstrādes un darbs pie monitoringa platformas izveides internetā.
  • Ir izveidota un uzturēta bišu māšu audzēšanas darba informatīvā sistēma, veikta bišu māšu iepirkšana, ataudzēšana un novērtēšana, realizēta pieredzes apmaiņa pie ārvalstu kolēģiem.
  • Tika īstenots pētījums par medus botānisko sastāvu un tā kvalitāti, tādejādi palīdzot biškopjiem diferencēt savu produkciju ne tikai pēc organoleptiskajām īpašībām, bet arī pēc medus botāniskās izcelsmes.
  • Realizēts pētījuma projekts par biškopības produktu pārdošanas tirgiem, realizācijas plānošanu un noieta veicināšanu, patērētāju paradumiem medus un biškopības produktu izvēli un iegādi biškopības produktu.
  • Intervences realizētā pētījuma rezultātā nodrošināta pētījumu dravu ierīkošana, aprīkojums un analizēti bišu vaska un ziedputekšņu paraugi, kā arī sagatavotas un izplatītas vadlīnijas - ziedputekšņu noteicējs.

2023. finanšu gadā tika veiktas pirmās izmaksas riska pārvaldībā intervences LA17 “Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas prēmija” ietvaros, nodrošinot progresu rezultatīvā rādītāja R.5 izpildē. Atbalstu saņēma 1 868 saimniecības, kas ir nedaudz mazāk kā sākotnēji plānots. Tomēr kopējās apdrošinātās platības (vairāk nekā 340 tūkstoši ha) un dzīvnieku skaits, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, 2023. gadā nav būtiski mainījies. Lauksaimnieku aktivitāte apdrošināšanas pakalpojumu izmantošanā ir mazinājusies, jo visdrīzāk tie ir pārstrukturizējuši savu finanšu līdzekļu izmantošanu, lai kompensētu ražošanas resursu (energoresursu, izejvielu, minerālmēslu u.c. resursu) sadārdzinājumu. Tāpat, ietekme varētu būt arī no atbalsta intensitātes samazinājuma.

Citu KLP stratēģiskā plāna pasākumu īstenošana, par kuriem atbalsts paredzēts 2024.finanšu gadā (t.i. pēc 2023.gada 16.oktobra):

  • nodrošināta pieteikšanās uz tiešajiem maksājumiem un agrovides maksājumiem, un šo attiecīgo intervenču administrēšana, lai, uzsākoties 2024. finanšu gadam, pēc iespējas operatīvāk var veikt atbalsta izmaksu.
  • nodrošināta ražotāju organizācijas atzīšanas kritēriju, darbības nosacījumu un kontroles kārtības izstrāde, lai 2023.gada otrajā pusē veiktu pirmo ražotāju organizāciju atzīšanu un uzsāktu jauno darbības programmu apstiprināšanu, kuras plānots īstenot ar 2024. gada 1. janvāri ar mērķi uzlabot lauksaimnieku stāvokli pievienotās vērtības veidošanas ķēdē.
  • noritēja aktīvs darbs pie nacionālo normatīvo aktu izstrādes, lai uzsāktu lauku attīstības intervenču īstenošanu.
  • intervencēs LA6 “Atbalsts gados jaunajiem lauksaimniekiem uzņēmējdarbības uzsākšanai“ un LA5 “Atbalsts ieguldījumiem mazajās lauku saimniecībās” izsludinātas pirmās projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas un notikusi projektu iesniegumu pieņemšana.
  • intervencēs LA7.1 “Investīcijas meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai”, LA8 “Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai” un LA16 “Atbalsts Eiropas Inovāciju partnerības darba grupu projektu īstenošanai” izsludinātas projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas ar projektu pieņemšanu 2024.gada sākumā.
  • notika arī vietējo rīcības grupu atlase un to sagatavoto sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju izvērtēšana un apstiprināšana intervences LA19  "Darbību īstenošana saskaņā ar vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana"  īstenošanai.

2023.gadā tika veikti arī pirmie KLP stratēģiskā plāna grozījumi ar mērķi pilnveidot atbalsta pasākumu nosacījumus korektas administrēšanas un kontroles sistēmas nodrošināšanai, ņemot vērā arī sabiedrības priekšlikumus, kas tika izteikti nacionālās likumdošanas izstrādes laikā.